Monday, February 16, 2009

Budak-budak pun snapping fingers tak berbunyi


Semalam aku tengah melayan anak buah aku, Khairina, 6 tahun.
Dia ni suka menyanyi dan menari sekali la.

Tetiba dia nyanyi satu lagu yg aku familiar tapi sedikit diubah suai.

Assalamualikum,
Kom apa?

Kombat.
Bat apa?

Bat man*sambil mengangkat tangan ala2 nak terbang mcm Batman.
Man apa??

Men tol*sambil snap-snap jari tp tak berbunyi)

Aku hairan.
Kenapa kuis-kuis jari???
Apa kaitan petik-petik jari macam tu dengan mentol.
Mentol bulat.
Ke ni mentol automatic yg dimaksudkan.

Lalu aku,

“Kakak, salah lah. Sepatutnya macam ni."*sambil buat bentuk bulat menggunakan jari.*

Dia dengan kondipennya menjawab,

“Betullah orang buat.” *sambil snap-snap jari lagi*

Dia sambung lagi dengan ekspresi muka yang tak puas hati ,

“TOL. TOL. *sambil snap-snap jari lagi.* Kan tol selalu je ambik duit kita, sikit-sikit duit. Tol duit. Tol duit. Betul lah orang buat macam tu"*sambil snap-snap jari lagi*


Aku speechless dan lagu ni lantas terlintas dalam kepala otak aku;

Duit. Dimana kau duit*sambil snap-snap jari*

0 comments: